یکی از مصدومان دبستان شین‌آباد درگذشت

 

آیا حادثه پیرانشهر ارزش محکومیت نداشت؟
هادی شریفی، 20 آذر 91
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۸

http://alef.ir/vdcdox0foyt05j6.2a2y.html?172844


در گذشته بارها شاهد تجمعات مختلف دانشجویان، انصار حزب الله، انجمن ها و اتحادیه های مختلف دانشجویی و حتی نمایندگان مجلس در واکنش به اتفاقات مختلف بوده ایم. همینطور عکس العمل نماینده های مجلس در قبال مسائلی مانند کاریکاتور یک روزنامه بسیار تند بوده است.

متاسفانه در پی حادثه تأسف آور مدرسه ابتدایی پیرانشهر، سیلان یگانه یکی از دانش آموزان سانحه دیده به دیار باقی شتافت. ولی کماکان سکوتی قابل تأمل بر بسیاری از نهادهایی که اکنون می بایست پیگیر حقوق مردم باشند سایه افکنده است.

اولین این نهاد ها صدا و سیما است که گویی هیچ حادثه ای رخ نداده و تا کنون در این مورد اطلاع رسانی نکرده است. قطعاً صدا و سیما به صورت گزینشی با اخبار و مسائل برخورد می کند، قضایای چند ماه گذشته یکی از شهرهای آمریکا و حمله به یک سالن سینما و یا طوفان سندی در صدا و سیما چنان منعکس شد و می شود که گویی ینگه دنیا به لرزه در آمده و چندین خبر و تحلیل و تفسیر در این مورد انجام شد.

در مقابل، واقعه حادثه دانش آموزان پیرانشهر و فوت یک نفر از آنان به اندازه راه بندان نیم روزه یکی از بزرگراه های ایالت فلوریدا و یا مرگ یکی از اعضای خانواده به دست پدرشان در یکی از دهات آلمان در صدا و سیما انعکاس خبری نیافت.

درباره حادثه پیرانشهر تلویزیون ما به چه نحو عمل کرد؟ چقدر از اخبار و مسائل این حادثه را پوشش داد و در این زمینه آگاهی سازی واقعی و مستقل انجام داد؟ به طور قطع جواب نزدیک به صفر است. احتمالاً یکی از دلایل آقایان این است که خوراک تبلیغیاتی برای بیگانگان فراهم نشود و کم کم با عدم بیان این مورد زمینه فراموشی آن فراهم شود.

خوراک تبلغاتی را مسئولان بی کفایت فراهم می کنند یا خبر حادثه پیرانشهر؟ خوراک تبلیغاتی را انتصاب های مساله دار رقم می زنند یا پوشش اخبار این حادثه؟

پاك كردن صورت مسأله نه تنها سبب حل آن نمي‌شود، بلكه در زمان‌هاي ديگر به صورت حادتري خود را نشان خواهد داد. اصولاً حل مسايل و مشكلات اجتماعي راه‌حل‌هاي اجتماعي مي‌طلبد و راه‌حل‌هاي اجتماعي نيز بدون مشاركت عمومي در فهم مشكل و ارايه راه‌حل مربوطه مفهوم چنداني ندارد.

باز می گردیم به ابتدای مطلب؛ آیا برادران انصار حزب الله که قدرت آن را دارند، با برگزاری تجمعات گوناگون در اعتراض به فیلم های سینمایی اکران شده، اکران این فیلم ها را متوقف کنند، تکلیفی را در این باره احساس نمی کنند؟ آیا از دید دانشجویان اتحادیه های مختلف، این حادثه به اندازه اکران یک فیلم سینمایی یا درج یک کاریکاتور در روزنامه ارزش واکنش نداشت؟

چرا آقایان در جریان حادثه اخیر پیرانشهر اقدام به تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش نکردند؟ این افراد که ید طولانی در پایین کشیدن فیلم های اکران شده دارند، آیا توانایی پایین کشیدن یک شخص که به علت عدم نظارت بر زیر مجموعه اش و بی کفایتی در مدیریت وزارت خانه تحت امرش، بارها باعث آسیب دیدن این آینده سازان نظام و کشور شده است، را ندارند؟ وزیری که واکنشش به حادثه ای تلخ برای دهها دانش آموز بی گناه، بیان این جمله طعنه آمیز است: "از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم."

آقای رئیس جمهور که داعیه دار گفتمان عدالت طلبی است و آسمان ها و ریسمان هایی در باب حقوق انسانی می بافد کجاست؟

در بررسی این حادثه نیز دنبال این هستند که به سرعت سروته قضيه را جمع کنند و حداكثرش اين كه گروهي پنهاني گزارشي از واقعه همراه با تحليل براي شورایي نامعلوم تنظيم مي‌كنند و تمام مي‌شود. چنان كه گويي واقعه‌اي بود و اتفاق افتاد و تمام شد. چرا واقعه رخ داد؟ دلايل و زمينه‌هاي اجتماعيش چه بود؟ چگونه مي‌توان مانع بروز اين وقايع شد؟ در صورت بروز چگونه مي‌توان آثار و عوارض را به حداقل رساند؟. . . تمام اين سوالات براي جامعه همگي در هاله‌اي از ابهام قرار داده مي‌شود.

 


---- ---- ---- --- ---

نظرات شما عزیزان:

ساناز
ساعت19:55---20 آذر 1391
صد حیف هزاران افسوس که عزیزانی با اروز های بزوگ نه از نوشته خداوند که از کوتاهی بندگان خدا تسلیم به این سرنوشت ها میشونند.ما مردم هم چون خانواده این عزیز سوگواریم .همه به هم تسلیت می گوییم.
فرشته کوچولو ارام بخواب با پر های فرشته گان هم سو شو ما را برای کوتاهی هایمان ببخش.از خداوند برای ما طلب اموزش کن .دیدار ها به قیامت .تو فرشته شدی وای بر من .


نسترن
ساعت19:54---20 آذر 1391
چند صد دختر و پسر ایران زمین در روزها و هفته ها و ماه هایی گذشته و پیش رو بسادگی میمیرند.چرا؟ چون فرهنگانندگی ما منحط است؟چرا چون راهداری کا کوتاهی میکند؟ چرا چون بعضی اتومبیلهای تولیدی داخل ناقص هستند. فقط چون هر روز تکرار میشود دیده نمیشود.

ایمان
ساعت19:53---20 آذر 1391
ای چرخ فلک دوندگی ما را کشت
بر درگه خلق بندگی ما را کشت
یک منکر و اینهمه گناه واجب
ای مرگ بیا که زندگی ما را کشت
کوچ مظلومانه پرنده سبکبال را ازقفس تن به
بهشت موعود باور نداریم و برای خانواده
داغدارش از قادر منان صبر و پایداری و برای
شفای عاجل همکلاسیهای معصومش آیه امن یجیب المضطر اذا دعا ویکشف سوء را
با بغضی در گلو و چشمانی اشکبار میخوانیم


elham
ساعت19:52---20 آذر 1391
روحش قرین رحمت الهی گردد.بی توجهی درسطوح پایین مدیریتی درمراکزآموزشی بیدادمی کند.لطفاً سری به درب اطاقها وحیاط و سیمهای برق آویزان و کلید وپریز های شکسته ودستشوئی هاوآبخوری های بسیار غیربهداشتی و غیرایمنی بزنید آنهم د رشهرها وروستاهای کوچک ودورافتاده .نمی گویم وزیر ومدیرکل سربزنند پدران ومادران سربزنند و ازجیبشان وسایل فوق را تعمیر و تعویض نمایند چه بسا درمیان والدین دانش آموزان متخصص برق - لوله کشی و ...وجودداشته باشد و بی تفاوتی آنها باعث می شود دختران ما چنین مظلومانه جان خودراازدست بدهند.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, | 13:18 | نویسنده : nsm.lxb |